Stallregler

Vi på Tanum Rideskole ønsker å skape et trygt og godt ridemiljø for alle våre brukere.
For å bli bedre trenger vi et samarbeid med dere. Vi ønsker tilbakemelding i form av konstruktiv kritikk – og ros.
Husk: Deres meninger er viktige for at vi skal utvikle et senter vi alle er stolte av.

Stallen er hesten hjem og ridehallen deres arbeids-
plass. For at våre firbente venner skal trives best mulig ber vi deg følge våre stallregler:

1. Vær rolig når du er i stallen/ridehuset. Ikke bruk høy stemme og ikke løp.

2. Gjør hesten oppmerksom ved at du kommer ved å snakke til den.

3. Gå alltid inn på hestens venstre side.

4. Alle hester må bindes opp ved håndtering.

5. Gå aldri inn til en hest uten å spørre stallpersonalet først

6. Ikke vær flere inne hos en hest, hvis du ikke har med deg hjelper.

7. Alle barn under 13 år skal ha hjelm når de er i stallen og når de leier en hest.

8. Trenger du hjelp så spør stallpersonalet.

9. Hester som spiser skal få stå i fred.

10. Rydd sal, hodelag, grimer, børster og lignende på plass etter bruk.

Vi gjør oppmerksom på at all riding og opphold i stallen og på ridesenterets områder skjer på eget ansvar.

Sikkerhet

Hesten er et fantastisk dyr, og ridning en fantastisk sport, men hester er store sterke dyr med et annet reaksjonsmønster enn oss. Flukt og flokkinstinktet er urinstinktet hos hesten. – noe vi ikke kan fjerne, men vi kan lære oss å kontrollere det til en viss grad. Hester er som oss – ulike – noen er mer skvettene og noen mer modige osv. Flukt er hestens forsvar, blir den skremt løper den som oftest.

Hesten er et utrolig tilpassningsdyktig og stort sett er de rolige og litt late dyr som søker kontakt og trygghet med mennesker. Fordi hesten er et flokkdyr opplever vi ofte at dersom en hest blir skremt forplanter dette seg til resten av flokken. (for eksempel ved at det raser fra taket) – en hest signaliserer faren og i løpet av et sekund løper alle hestene fra faren, men like etterpå er faren over og alle er like rolige igjen. Fordelen ved flokkdyr er at de som regel godtar andre enn sine egne, og ved å kommunisere riktig med hesten så kan vi bli flokkens leder.